În materialul de astăzi „China la zi”, vă prezentăm opiniile experților chinezi cu privire la cel de-al patrulea subiect dezbătut în cadrul Conferinței Global Times 2023, organizată în a doua parte a lunii decembrie (*2022), la Beijing. Reamintim că anul acesta se împlinesc 10 ani de la promovarea inițiativei „Centura și Drumul”. (De altfel, chiar în aceste discuții, Wei Jianguo afirmă că: „Pe lângă modernizarea zonelor noastre regionale și bilaterale de liber schimb, inițiativa „Centura și Drumul” va continua să se extindă”.)
Celelalte subiecte dezbătute în cadrul conferinței Global Times 2023 se pot citi aici, aici și aici.
Dezbaterea cu privire la „Care sunt oportunitățile de dezvoltare ale Chinei în următorii cinci ani?” a durat o oră și patruzeci de minute, invitații fiind:
- 朱光姚), fostul viceministru al Ministerului Finanțelor din China;
- 魏建国), vicepreședintele Centrului Chinez pentru Schimburi Economice Internaționale, fost ministru adjunct al Comerțului;
- 余永定), membru al Academiei Chineze de Științe Sociale;
- 姚洋), directorul Institutului de Dezvoltare Națională, Universitatea din Beijing;
- 张军), decanul Facultății de Economie, Universitatea Fudan;
- 贾康), fost director al Institutului de Finanțe, Ministerul Finanțelor;
- 曹和平), profesor de economie, Universitatea din Beijing;
- 杜兰), vice-președinte la HKUST Xunfei.
Care sunt oportunitățile de dezvoltare ale Chinei în următorii cinci ani, din perspectiva experților chinezi?
Riscurile economice globale sunt evidente, iar potențialul de creștere economică al Chinei rămâne neschimbat.
Foto: Zhu Guangyao, fostul viceministru al Ministerului Finanțelor din China, Sursa: aici
Zhu Guangyao: În anul 2022, care este pe cale să se sfârșească, economia globală a trecut printr-o etapă foarte dificilă. Următorul an se preconizează a fi un an al oportunităților și al provocărilor. În prezent, Fondul Monetar Internațional (FMI) anticipează că economia globală va crește cu 2,7% în 2023, însă Președintele FMI Georgieva a subliniat că există o probabilitate de 25% ca rata reală de creștere să fie mai mică de 2%, ceea ce este în conformitate cu prognoza actuală a Băncii Mondiale potrivit căreia economia globală va crește doar cu 1,9% în 2023, ceea ce înseamnă că economia globală este probabil să cadă în recesiune.
Cele două instituții sunt foarte preocupate de problema datoriilor țărilor în curs de dezvoltare și ale economiilor emergente, precum criza datoriilor care a izbucnit în Sri Lanka în acest an. Dar, în același timp, trebuie să fim foarte vigilenți față de impactul produs de puternica întorsătură a politicii monetare în țările dezvoltate, care nu va afecta doar țările în curs de dezvoltare, ci va avea un efect nociv și asupra țărilor dezvoltate. Dacă în marile economii dezvoltate va izbucni o criză financiară, profunzimea și amploarea acesteia vor fi greu de prezis.
Prin urmare, Președintele FMI Georgieva a avertizat că în 2023, ar putea avea loc o a treia criză financiară globală după al Doilea Război Mondial. Criza globală a datoriilor declanșată de criza datoriei externe în 1982 când Mexicul a încetat plata datoriei externe a dus la o creștere economică globală de numai 0,3% în acel an și criza financiară globală cauzată de falimentul Lehman Corporation în 2008 a făcut ca rata de creștere economică globală în 2009 să fie de -1,33%. În cazul unei situații nefavorabile, Banca Mondială prezice că economia globală va crește cu doar 0,5% anul viitor.
Într-o astfel de situație, trebuie să fim foarte vigilenți, să nu ne abatem de la rezultatele pe care dorim să le obținem și să implementăm neclintit spiritul celui de-al XX-lea Congres Național al Partidului Comunist Chinez. Trebuie să considerăm dezvoltarea drept principala prioritate în guvernarea și renașterea țării, iar dezvoltarea de înaltă calitate este sarcina noastră principală în construirea unei țări socialiste moderne din toate punctele de vedere și nu ne putem abate de la această direcție.
În acest proces, ar trebui depuse eforturi pentru a crește productivitatea totală a factorilor, ceea ce este esențial în revenirea economiei chineze la o creștere rezonabilă în circumstanțele actuale. Este, de asemenea, necesar să se accelereze creșterea productivității bazată pe inovație. Pe baza analizei curente a diverșilor factori, rata contribuției la productivitatea generală a tuturor resurselor din China ar trebui să fie în jur de 2%, ceea ce face ca rata noastră generală de creștere economică potențială să se mențină în intervalul 5-6%.
În continuare, trebuie să ne concentrăm pe dezvoltarea de înaltă calitate, să creștem productivitatea totală a factorilor și să maximizăm rata potențială de creștere. Acest lucru nu este doar pentru a satisface cerințele tot mai mari ale poporului chinez pentru un trai mai bun, ci și contribuția noastră la dezvoltarea economiei mondiale. Economia Chinei este rezistentă, cu un potențial mare și spațiu de manevră, cu o tendință pozitivă pe termen lung.
Foto: Yao Yang (姚洋), directorul Institutului de Dezvoltare Națională, Universitatea din Beijing, Sursa: aici
Yao Yang: Viteza de creștere economică a unei țări depinde de două aspecte – acumularea de capital și productivitatea totală a resurselor. Întrucât rata de economisire a Chinei este de aproximativ 45%, contribuția capitalului la PIB este de 3,75%. Pe această bază, rata de creștere economică depinde de cât de mult crește productivitatea totală a factorilor. Dacă rata de creștere a productivității totale a factorilor este de 2%, atunci rata noastră potențială de creștere economică este de 5,75%. Conform studiilor pe care le-am consultat, rata de creștere a productivității totale a factorilor reprezintă 20-40% din rata globală de creștere economică. În acest fel, rata noastră de creștere potențială este de 4,7 până la 6,3%, iar media este de 5,5%. Aceasta este rata de creștere potențială actuală a economiei chineze.
Ziarul financiar Nikkei Asia a publicat recent estimări ale Centrului de Cercetare Economică din Japonia pentru acest an, potrivit cărora rata de creștere economică a Chinei va scădea, iar rata reală de creștere va scădea și ea sub 3% în anul 2030. Sunt de părere însă că această estimare este prea pesimistă.
Foto: Jia Kang (贾康), fost director al Institutului de Finanțe, Ministerul Finanțelor, Sursa: aici
Jia Kang: Situația noastră economică actuală este intuitiv severă, însă cred că după perioada de ameliorare a politicii de prevenire a epidemiei, economia Chinei se va îmbunătăți semnificativ. Împreună cu implementarea politicilor de macro-control subliniate de guvernul central, eforturile suplimentare de îmbunătățire a calității și a eficienței, de la îndrumarea și încurajarea inovației și dezvoltării economiei digitale până la aderarea la „cele două de neclintit” (“两个毫不动摇”liang ge hao bu dongyao ), precum și alte aspecte, au fost emise principii călăuzitoare pentru a mobiliza entuziasmul tuturor părţilor. Noua situaţie economică din 2023 merită să fie aşteptată cu nerăbdare.
Cercetătorii cred în general că rata potențială de creștere economică a Chinei este încă de aproximativ 6%. În opinia mea, dintr-o perspectivă pe termen mai lung, păstrând în același timp o dezvoltare de înaltă calitate, intervalul rezonabil de creștere economică pe care ar trebui să-l urmăm este să ne străduim să o menținem la 5,5-6% în timpul perioadei celui „de-al 14-lea plan cincinal”. În timpul implementării celui „de-al 15-lea plan cincinal” și celui de-„al 16-lea plan cincinal”, trebuie să fim pregătiți mental să scadă pe măsură ce rata de bază continuă să crească, însă trebuie să depunem eforturi pentru a nu scădea sub 5%, respectiv 4,5% și să ne străduim să atingem o rată medie de creștere de 5% în următorii 15 ani. Desigur, în timp ce ne asigurăm viteza, nu trebuie să uităm niciodată să punem îmbunătățirea calității în centrul activității noastre economice.
Foto: Zhang Jun (张军), decanul Facultății de Economie, Universitatea Fudan, Sursa: aici
Zhang Jun: În realitate, creșterea economică din ultimii ani a fost reglementată activ de noi. Politica noastră economică a menținut, în general, un ton restrictiv în ultimii ani, sperând să rezolve unele probleme structurale prin reducerea capacității de producție și ajustarea direcției. Acesta ar trebui să fie principalul motiv pentru declinul relativ al creșterii economice. Cred că este necesar să reflectăm asupra opiniilor conservatoare cu privire la rata de creștere din ultimii câțiva ani.
Unde este rata noastră potențială de creștere? Depinde cu adevărat de cât de bine poate tolera economia inflația. China va menține o stare de supracapacitate relativă pentru o perioadă lungă de timp. În această relație cerere-ofertă, nu cred că o creștere economică cu 1% sau 2% va pune o presiune mare asupra inflației. Cu alte cuvinte, rata noastră actuală de creștere economică nu a atins rata potențială de creștere.
Foto: Cao Heping (曹和平), profesor de economie, Universitatea din Beijing, Sursa: aici
Cao Heping: Scăderea creșterii economice a Chinei în acest an (*2022) ar trebui să fie observată la nivel global. Principalii factori sunt: în primul rând, ciclul descendent al economiei mondiale pe termen lung; în al doilea rând, unilateralismul național al SUA distruge bunurile publice globale, ducând la o scădere a creșterii economice; în al treilea rând, continua reapariție a pandemiei de Coronavirus; în al patrulea rând, izbucnirea bruscă a conflictului Rusia-Ucraina, care a perturbat piețele globale de energie, de alimente, precum și altele. Acești patru factori influențează în mod negativ și continuu economia globală. Aflându-se în mijlocul economiei mondiale, economia Chinei este în mod firesc serios afectată.
Dacă vom urma modelul de creștere anterior, rata noastră de creștere în următorii cinci ani va fi între 5,5% și 6%. Până în 2027, PIB-ul Chinei ar trebui să fie de aproximativ 170 de trilioane de yuani.
În prima parte a anului 2023, se preconizează o redresare accelerată a creșterii economice
Foto: Wei Jianguo (魏建国), vicepreședintele Centrului Chinez pentru Schimburi Economice Internaționale, fost ministru adjunct al Comerțului, Sursa: aici
Wei Jianguo: Consider că anul viitor economia Chinei se va elibera din blocajele care o îngrădesc și se va dezvolta rapid, iar rata de creștere a PIB va ajunge la 8% . Iar afirmația mea se bazează pe următoarele trei argumente:
În primul rând, China nu se va mai concentra pe lupta împotriva pandemiei de coronavirus așa cum a făcut-o în ultimii trei ani, iar impulsul său de dezvoltare va fi de neoprit. Lanțul puternic de producție și de aprovizionare al Chinei nu numai că au rezistat impactului puternic al coronavirusului, ci au învins și obstacolele decuplării ale Statelor Unite și ale Europei. În 2021, numai în ceea ce privește comerțul exterior, China a depășit suma de 5 trilioane și 6 trilioane de dolari SUA, un miracol care nu a fost niciodată văzut în istoria dezvoltării comerțului exterior global. China se bazează în continuare pe forță de muncă, uriașa sa atractivitate pe piață este încă prezentă, iar aspirațiile și capacitățile consumatorilor chinezi încă există. Și mai important de atât, guvernul și poporul chinez au încrederea și puterea de a lucra împreună, iar aceasta este o forță de neînvins.
În al doilea rând, anul viitor va fi primul an de implementare a raportului celui de-al XX-lea Congres Național al Partidului Comunist Chinez. Modernizarea în stil chinezesc va urma pași fermi pentru a promova dezvoltarea de înaltă calitate a economiei Chinei. „Schița de planificare strategică pentru extinderea cererii interne (2022-2035)” lansată recent demarează un proiect major de extindere a cererii interne și de promovare a consumului anul viitor. Se poate prevedea că un nou model de dezvoltare va fi dominat de ciclul intern, ciclurile duale domestice și internaționale se vor promova reciproc, în timp ce economia digitală, producția inteligentă, dezvoltarea urbană, economia verde etc. vor da un impuls puternic formării unui nou model de consum.
În al treilea rând, un nivel ridicat de deschidere va duce la un nou salt în mediul de afaceri al Chinei, iar un sistem de piață de capital chinezesc mai bazat pe lege, mai orientat spre piață și internaționalizat va da roade la începutul anului viitor. Dintre „troica” investițiilor, consumului și exportului, potrivit unora, anul viitor, scăderea comerțului exterior va fi relativ mare, nefiind la fel de strălucitor ca cel din acest an, și că economia se va baza în principal pe cererea și pe investițiile interne. Nu prea sunt de acord cu acest punct de vedere. În opinia mea, comerțul exterior va avea în continuare o contribuție mai importantă anul viitor decât anul acesta. Comerțul exterior va fi întotdeauna echipa de rezervă a întregii strategii și va apărea oriunde este nevoie. Totuși, din perspectiva dezvoltării economice a Chinei, când situația comerțului exterior este relativ bună, ar trebui să luăm măsuri de precauție și să trecem la stimularea consumului cât mai curând posibil. Acesta este un răspuns proactiv și un mare joc de șah.
Această transformare necesită timp. Punctul culminant al comerțului exterior și eforturile de a atrage investiții sunt câștigarea timpului și preluarea inițiativei prin deschidere la nivel înalt. Prin urmare, pentru a crea un mediu de afaceri mai corect, mai deschis și mai echitabil, politicile dedicate companiilor private și străine vor fi introduse în număr mare anul viitor. Pe lângă modernizarea zonelor noastre regionale și bilaterale de liber schimb, inițiativa „Centura și Drumul” va continua să se extindă. Dezvoltarea, precum și promovarea continuă a Parteneriatului economic cuprinzător regional vor face din China o economie globală uriașă, cu porțile larg deschise după pandemie.
Pentru a rezuma cele menționate, cred că economia chineză va conduce lumea cu o rată de creștere de 8% anul viitor și va aduce încredere și speranță economiei globale.
Foto: Yu Yongding (余永定), membru al Academiei Chineze de Științe Sociale, Sursa: aici
Yu Yongding: În general, ar trebui să avem încredere în perspectiva creșterii economice a Chinei în 2023. Cheia constă ȋn faptul dacǎ putem avea sau nu politici macroeconomice corecte și alte politici de sprijin corespunzǎtoare. Atâta timp cât politicile sunt corecte, economia chineză va putea să își reia urmărirea obiectivului important de creștere ridicată și sustenabilă în timp. Din cauza cifrelor scǎzute de anul acesta, ţinta de creștere economicǎ pentru anul viitor ar trebui să depășească 5%, chiar și 6%.
Consider cǎ anul viitor trebuie continuatǎ implementarea de politici fiscale expansioniste. Ȋn acest caz, creșterea raportului dintre deficitul fiscal și produsul intern brut (PIB) este inevitabilă. Acesta este preţul care trebuie plǎtit pentru o creștere economicǎ stabilǎ. Politicile fiscale expansioniste trebuie sǎ continue sǎ se concentreze pe investiţiile ȋn infrastructurǎ ȋn sens larg, ȋmbunǎtǎţirea structurii financiare pentru investiţii ȋn infrastructurǎ, ȋmbunǎtǎţirea procesului de emitere și de folosire a obligaţiunilor și creșterea entuzismului guvernelor locale pentru folosirea obligaţiunilor. Politica monetară trebuie sǎ meargǎ mȃnǎ ȋn mȃnǎ cu politica fiscală expansionistă, sǎ continue să scǎdă rata dobȃnzilor și sǎ creeze un mediu financiar bun pentru emiterea datoriilor naționale. Politica de creditare trebuie sǎ continue sǎ se relaxeze, însă trebuie avut grijǎ sǎ nu se adopte mijloace necomerciale pentru a forţa bǎncile comerciale sǎ creascǎ ȋmprumuturile pe care le acordă anumitor tipuri de companii. Pentru susţinerea financiarǎ a ȋntreprinderilor mici și mijlocii, politicile fiscale pot juca un rol mult mai important. Principala constrângere a politicilor fiscale expansioniste este inflaţia, iar ȋn viitor, pentru o perioadǎ de timp, este posibil sǎ fie nevoie sǎ suportǎm o creștere a ratei inflaţiei, pentru care trebuie sǎ fim pregǎtiţi mental.
Situaţia comerţului extern de anul viitor nu este optimistă, de aceea trebuie sǎ stimulǎm cererea internǎ, sǎ promovǎm în mod eficient formarea unui circuit mare ȋn interiorul ţǎrii ca circuit principal și noi modele de dezvoltare a promovǎrii circuitelor bilaterale ȋn exteriorul și ȋn interiorul ţǎrii. Este foarte important sǎ se realizeze creșterea nevoilor consumatorilor, cheia fiind creșterea economicǎ și a veniturilor, fiecare regiune, ȋn funcţie de particularitǎţile locale, putȃnd sǎ implementeze stimulente specifice pentru consumatori.
Yao Yang: Rata de creștere economică a Chinei în acest an (*2022) poate fi de 3-3.5%, cu 2% mai scǎzutǎ decȃt rata potenţială de creștere. Suntem foarte ȋncrezǎtori ȋn ritmul creșterii economice de anul viitor. Ȋn luna ianuarie a anului 2023, marea majoritate a regiunilor din ȋntreaga ţarǎ ȋncǎ vor fi ȋn perioada de restructurare (economicǎ), dar din al doilea trimestru, economia se va revitaliza complet, urmȃnd ca ȋn trimestrele urmǎtoare, și ȋn special ȋn trimestrul al patrulea, creșterea economicǎ sǎ fie una rapidǎ, fiind preconizată o creștere de 5.5% – 6% pentru întregul an. Anul viitor probabil că va avea loc o redresare a economiei, poate că va apărea inflaţia, dar nu va fi nevoie de un control excesiv al acestui fenomen.
Jia Kang: Conform experienţei din anul 2021, dacǎ cifrele dintr-un an precedent sunt scǎzute, atunci principiile directoare pentru creșterea economică în anul următor pot fi ajustate în mod corespunzător. Dacǎ aceste principii directoare se vor aplica anul viitor, cred cǎ ne putem astepta la o creștere de cel puţin 6%, chiar peste 6%. Am ȋncredere cǎ anul viitor vom avea o creștere economicǎ de peste 6%, ba chiar 7% – 8%.
Zhang Jun: Anul viitor, în linii mari, economia va prezenta mai întâi o tendință scăzută, și apoi ridicată, preconizându-se ca ȋn a doua jumǎtate a anului să aibă o redresare mai bună. Din acest motiv, politicile fiscale de anul viitor trebuie sǎ fie mai proactive și îndrăznețe; iar politicile fiscale și monetare trebuie sǎ fie capabile sǎ spargă anumite tipare tradiționale, mai ales dacǎ rolul dominant ȋl vor avea politicile fiscale.
Cao Heping: Dacǎ conflictul dintre Rusia și Ucraina și politicile internaţionale unilaterale nu vor escalada pe scară largă anul viitor, iar economia colaborativă digitalǎ va avea o creștere sǎnǎtoasǎ, așteptǎrile consumatorilor și așteptările administratorilor de la bazǎ ȋși vor reveni treptat odatǎ cu ajustarea succesivǎ a mǎsurilor de prevenţie și de control ale epidemiei, atunci cred cǎ rata de creștere anul viitor ar trebui sǎ fie de peste 6.5%.
Mai multe măsuri de luat pentru a stimula vitalitatea diferitelor domenii ale economiei Chinei
Foto: Du Lan (杜兰), vice-președinte la HKUST Xunfei, Sursa: aici
Du Lan: Pe măsură ce economia Chinei intră într-o etapă de dezvoltare de înaltă calitate, cu un model de dezvoltare care va fi construit în viitor, economia digitală va fi cea mai critică sursă de energie pentru următoarea redresare economică globală. De asemenea, va fi o nouă forță motrice pentru creșterea economică viitoare a Chinei. Inteligența artificială, ca tehnologie strategică pentru această etapă de revoluție științifică și tehnologică și de transformare industrială, este unul dintre motoarele de bază pentru dezvoltarea economiei digitale.
În următorii cinci ani, avem nevoie de tehnologii mai independente și controlabile, pentru a forma o forță comună de la inovarea tehnologică la creșterea industriilor de bază până la dezvoltarea coordonată a industriilor tradiționale. Promovarea tehnologiei oferă mai rapid și mai profund putere diferitelor industrii. Pe de o parte, promovarea inovației tehnologice de bază și a inovației sistematice, promovarea cercetării privind capacitățile publice necesare dezvoltării diverselor tehnologii, precum și cercetarea integrării diferitelor discipline transfrontaliere; pe de altă parte, sperăm ca în viitor, mai mulți antreprenori visători și pasionați să se alăture pentru a forma o ecologie industrială simbiotică.
Ca practicieni din industria științei și tehnologiei, ne confruntăm cu dificultăți, însă trebuie să avem încredere fermă și să fim statornici în a îndeplini propriile sarcini. În contextul concurenței globale, pentru a juca pe deplin rolul decisiv al pieței în alocarea resurselor și, în același timp, pentru a juca pe deplin avantajele noului nostru sistem la nivel național, este necesar să aderăm la inovarea independentă în știință și tehnologie, să folosim pe deplin avantajele interne pentru a accelera ciclul virtuos al tehnologiei și al industriei, și de asemenea, să căutăm în mod activ cooperarea multilaterală în știință și tehnologie, astfel încât tehnologia și industria să devină noul motor al creșterii economice a Chinei în viitor.
Cao Heping: În opinia mea, oportunitățile de creștere în următorii cinci ani sunt în primul rând, în reconstruirea bunurilor publice globale și în reconstrucția bunurilor publice internaționale, precum Fondul Monetar Internațional, Banca Mondială și Organizația Mondială a Comerțului, astfel încât acestea să joace un rol important în conducerea redresării economice globale și, în al doilea rând, să acorde atenție impactului economiei de partajare a rețelei susținută de tehnologia digitală, în special modernizarea și transformarea atelierelor mari, liniilor de asamblare și economiilor modulare.
În plus, antreprenoriatul este o resursă umană limitată și o parte importantă a legăturii diferitelor elemente de resurse. Există un număr mare de antreprenori privați în țara noastră și trebuie să acordăm atenție protejării spiritului inovator al antreprenorilor privați.
Jia Kang: Pentru a stimula vitalitatea economiei, trebuie să înțelegem cu fermitate inovația instituțională care eliberează forțele productive, inovația tehnologică ca factor productiv primar, inovația managerială a comunității de afaceri și inovația teoretică a savanților și cercetătorilor. Este necesar să combinăm cele patru niveluri de inovație pentru a forma o inginerie de sistem.
Zhang Jun: Propun dacă este posibil să se ia în considerare înființarea unui comitet consultativ economic guvernamental compus din macroeconomiști de primă clasă, astfel încât să poată judeca în mod independent și obiectiv situația macroeconomică și să dea sugestii de politici.În comparație cu think tank-urile guvernamentale majore existente, foarte dispersate, opiniile acestui comitet consultativ economic vor fi mai independente, mai autoritare și mai profesioniste, iar opiniile exprimate pot fi mai demne de referință specială, pentru guvern la introducerea politicilor.
Sursa: aici.
Echipa de traducători a Centrului de Studii Sino-Ruse (CSSR) din cadrul ISPRI:Paula Toma (coordonator proiect „China la zi”), Diana Ghinea și stagiarii Ruxandra Apopei și Andreea-Bianca Rogojinaru.