Ofensiva Chinei în Africa continuă, interesul Beijingului față de statele ASEAN se consolidează, parteneriatul „de conjunctură” Rusia- China se întărește, iar America vrea „angajare selectivă”

Foto: Kurt M.Campbell, coordonatorul Afacerilor Indo-Pacifice al Consiliului de Securitate Națională

În articolul de astăzi al proiectului „China la zi”, vă prezentăm o serie de declarații oficiale ale purtătorilor de cuvânt ai Ministerului chinez al Afacerilor Externe din prima jumătate a lunii ianuarie și, în final, două articole din presa chineză care reflectă, fie și indirect, poziția conducerii de la Beijing.

Reamintim că subiectele prezentate în revista presei (poziția oficială a Chinei) vor fi analizate în emisiunile și materialele ulterioare ale Centrului de studii sino-ruse (CSSR).

Remarcăm în ultimele două săptămâni că statul chinez își continuă, neperturbat, ofensiva în Africa, marcând în continuare puncte. În Asia, China se orientează din ce în se mai pregnant spre statele ASEAN, prinse în menghina alegerii între „prosperitate” și „securitate”, alegere pe care aceste state nu doresc, în realitate, să o facă. Relația dintre China și Federația Rusă, în ceea ce privește abordarea evoluțiilor globale sau regionale, se sincronizează inclusiv pe chestiunea Kazahstan (unde China și asumă complet perspectiva rusă asupra evenimentelor), întărind un parteneriat sino-rus care, deși inițial „de conjunctură”, riscă – pentru Occident – să devină tot mai consolidat.

În plus, la 50 de ani de la istorica vizită a președintelui american Nixon în China, Beijingul promovează narațiunile de blamare a SUA pentru tensionarea relațiilor bilaterale, în timp ce Washingtonul, prin vocea lui Kurt M.Campbell, continuă cu politica de „angajare selectivă” față de China, încurajând cooperare pe dimensiunea luptei împotriva schimbărilor climatice.

Declarații oficiale și articole. Sumar

  1. China își redeschide Ambasada din Nicaragua, după reluarea relațiilor cu acest stat
  2. Relațiile dintre China și statele ASEAN se consolidează
  3. Miniștrii de externe ai Chinei și ai Rusiei discută telefonic cu privire la situația din Kazahstan
  4. Lupta lui Biden împotriva Rusiei și a Chinei este contra naturii (articol)
  5. Kurt Campbell, coordonator al afacerilor Indo-Pacifice al Consiliului de Securitate Națională a SUA discută despre relațiile sino-americane, accentuând „concurența”, dar și menționând nevoia de cooperare într-un singur domeniu (articol).
  1. China își redeschide Ambasada din Nicaragua, după reluarea relațiilor cu acest stat

Foto: Oficialii celor două țări la ceremonia de redeschidere a Ambasadei Chinei în Managua, capitala statului Nicaragua. (Denis Moncada – în centru),  Sursa: China Central Television (CCTV)

China News Service: Pe 31 decembrie, la ceremonia de redeschidere a Ambasadei Chinei în Nicaragua, Denis Moncada, ministrul nicaraguan de externe, a declarat „Sunteți bineveniți în Nicaragua noastră, cu certitudinea că cele două țări au în fața lor un viitor plin cu succese și victorii.”Acesta a mai adăugat că între cele două țări există o afinitate ideologică. A mulțumit Chinei pentru donarea a un milion de doze de vaccin Sinopharm împotriva coronavirusului. Care este răspunsul Chinei cu privire la aceasta?

Wang Wenbin: Pe 10 decembrie 2021, China și Nicaragua au reluat relațiile diplomatice, deschizând un nou capitol în relația dintre cele două țări. În doar mai puțin de o lună după aceea, cu acțiuni rapide, ambele părți au asigurat rezultate timpurii fructuoase, marcând „un început bun” în relațiile dintre China și Nicaragua.

Ambasada Chinei în Nicaragua s-a redeschis oficial la primele ore ale zilei de 1 ianuarie 2022, ora Beijingului. China a oferit în mod activ acestui stat sprijin împotriva epidemiei, iar pragmatică dintre cele două țări avansează rapid și se bucură de perspective extinse.

Partea chineză sprijină ferm Nicaragua în urmărirea unei căi de dezvoltare independentă. Pe baza respectului, a egalității și a cooperării de tip câștig-câștig, China este dispusă să consolideze încrederea reciprocă și să extindă cooperarea cu Nicaragua, astfel încât să promoveze dezvoltarea constantă pe termen lung a relațiilor bilaterale și să ofere beneficii celor două țări și popoare.

Sursă: http://new.fmprc.gov.cn/web/fyrbt_673021/jzhsl_673025/202201/t20220104_10478763.shtml, 4 ianuarie 2022.

  1. Relațiile dintre China și statele ASEAN se consolidează

CCTV: Am observat că Ministerul chinez de Externe a publicat „Fapte și cifre despre cooperarea China-ASEAN: 1991-2021, material care face un bilanț al rezultatelor dezvoltării relațiilor China-ASEAN în ultimele trei decenii. De ce a emis China acest document? Ce ați avea de comentat cu privire la relațiile dintre China și ASEAN? Ce așteptări aveți de la dezvoltarea viitoare a relațiilor bilaterale?

Wang Wenbin: Anul 2021 marchează cea de-a 30-a aniversare a relațiilor de dialog China-ASEAN (Asociația națiunilor din sud-estul Asiei). Cu ocazia încheierii cu succes a seriei de activități de comemorare a celei de-a 30-a aniversări, China a publicat „Fapte și cifre despre cooperarea China-ASEAN: 1991-2021” pentru a oferi o prezentare cuprinzătoare a dezvoltării relațiilor, pentru a prezenta rezultatele fructuoase în diferite domenii și pentru a oferi inspirație pentru cooperarea viitoare.

În ultimele trei decenii, cele două părți au susținut principiile respectului reciproc, cooperării pentru beneficii comune, solidarității și incluziunii și învățării reciproce. Am găsit calea potrivită, cu bună vecinătate și cooperare de tip câștig-câștig și formăm o comunitate și mai strânsă, cu un viitor comun.

Cele două părți au aprofundat continuu dialogul și cooperarea la toate nivelurile și în diferite domenii, au stabilit un mecanism complet de dialog și cooperare care implică lideri, miniștri și înalți oficiali, au organizat 24 de întâlniri și două întâlniri speciale ale liderilor sau summit-uri comemorative și au stabilit mecanisme de 12 reuniuni ministeriale și câteva întâlniri ale înalților funcționari.

Relațiile comerciale și de investiții dintre cele două părți au devenit din ce în ce mai strânse și a fost stabilită cea mai mare zonă de liber schimb între țările în curs de dezvoltare. Din 1991 până în 2020, comerțul bilateral a crescut de la 7,96 miliarde USD la 684,6 miliarde USD, marcând o creștere de 85 de ori mai mare. În 2020, ASEAN a devenit cel mai mare partener comercial al Chinei, formând un model solid în care China și ASEAN sunt cel mai mare partener comercial al celuilalt. Cooperarea economică și comercială China-ASEAN a adus beneficii tangibile pentru peste două miliarde de oameni din cele 11 țări. A fost primită cu căldură de oamenii din toate țările și a constituit un bun exemplu de cooperare regională.

În a doua jumătate a lunii noiembrie, președintele Xi Jinping și liderii țărilor din ASEAN au participat la Summit-ul special organizat pentru a comemorara 30 de ani de la stabilirea relațiilor de dialog ASEAN-China cu liderii țărilor ASEAN. El a făcut o trecere în revistă profundă a realizărilor majore și a experienței valoroase  în dezvoltarea relațiiiilor China-ASEAN și a anunțat în mod oficial stabilirea unui parteneriat strategic cuprinzător, marcând un nou salt în relațiile China-ASEAN.

Președintele Xi a anunțat, de asemenea, că R.P.Chineză va furniza în mod gratuit 150 de milioane de doze suplimentare de vaccinuri COVID-19 țărilor ASEAN și va contribui cu o sumă suplimentară de 5 milioane de dolari la Fondul anti-epidemie al ASEAN. China va oferi Asociației Națiunilor din sud-estul Asiei 1.000 de articole de tehnologie avansată și aplicabilă, va cumpăra produse agricole în valoare de până la 150 de miliarde USD de la ASEAN în următorii cinci ani și va oferi țărilor membre ASEAN alte 1,5 miliarde USD asistență pentru dezvoltare în următorii trei ani pentru a sprijini lupta țărilor ASEAN împotriva COVID-19 și redresarea economică.

Parteneriatul strategic regional cuprinzător (RCEP- Regional Comprehensive Economic Partnership) a intrat în vigoare. Cooperarea globală dintre China și țările ASEAN continuă să se consolideze, aducând noi oportunități pentru dezvoltarea de relațiile dintre China și țările membre ASEAN. China este dispusă să colaboreze cu ASEAN, sub îndrumarea consensului important la care s-a ajuns la Summit-ul special pentru comemorarea a 30-a de ani de relații de dialog ASEAN-China; să promoveze inițiativa „Centura și Drumul” și inițiativa de Dezvoltare Globală; să consolideze cooperarea în afacerile internaționale și regionale; să aprofundeze complet integrarea intereselor și a legăturilor între oameni; să lucreze împreună pentru o viață mai bună împreună și să aducă o nouă contribuție la promovarea păcii, stabilității și prosperității regionale.

Sursă: http://new.fmprc.gov.cn/web/fyrbt_673021/jzhsl_673025/202201/t20220107_10479922.shtml,

7 ianuarie 2022.

  1. Miniștrii de externe ai Chinei și ai Rusiei discută telefonic cu privire la situația din Kazahstan

CCTV: Ieri consilierul de stat și ministrul de externe, Wang Yi a avut o convorbire telefonică cu ministrul rus de externe, Serghei Lavrov. Ne-ați putea oferi mai multe informații cu privire la aceasta?

Wang Wenbin: Pe data de 10 ianuarie, consilierul de stat și ministrul de externe, Wang Yi a avut o convorbire telefonică cu ministrul rus de externe, Serghei Lavrov.

Cei doi miniștri de externe au făcut schimb de opinii cu privire la situația din Kazahstan. Schimbul de opinii oportun între miniștrii de externe ai Chinei și ai Rusiei cu privire la problemele internaționale și regionale majore este o ilustrare vie a coordonării strategice la nivel înalt a celor două țări.

Ministrul de externe Lavrov a prezentat evaluarea făcută de summit-ul special al Organizației Tratatului de Securitate Colectivă cu privire la situația din Kazahstan, spunând că tot mai multe informații indică în mod clar faptul că haosul actual din Kazahstan este o revoltă atent planificată de forțele externe. Organizația Tratatului de Securitate Colectivă a luat măsuri prin trimiterea de forțe de menținere a păcii la cererea părții kazahe, situația îmbunătățindu-se semnificativ.

Consilierul de stat Wang Yi a subliniat că, prin mesajul său oral transmis președintelui kazah Kassym-Jomart Tokayev, președintele Xi a exprimat public că partea chineză se opune ferm forțelor externe care creează tulburări sociale și incită la „revoluții colorate” în Kazahstan. China este dispusă să facă tot posibilul pentru a oferi sprijinul necesar Kazahstanului și pentru a-l ajuta să treacă peste greutăți. Poporul chinez va fi mereu alături de poporul kazah.

În calitate de membri permanenți ai Consiliului de Securitate al ONU și vecini prieteni ai țărilor din Asia Centrală, China și Rusia nu trebuie să permită niciodată războiul și haosul în Asia Centrală, a mai adăugat consilierul de stat Wang Yi. Cele două părți ar trebui să continue să aprofundeze coordonarea și colaborarea, să se opună forțelor străine care se amestecă în afacerile interne ale țărilor din Asia Centrală și să prevină „revoluțiile colorate” și intervențiile forțelor teroriste, separatiste și extremiste. China și Rusia ar trebui să ajute țările din Asia Centrală să lupte împotriva COVID-19, să dezvolte economia și să depună eforturi pentru a elimina terenul propice pentru tulburări. Ambele ar trebui să sprijine o mai bună coordonare și colaborare între Organizația de Cooperare de la Shanghai și Organizația Tratatului de Securitate Colectivă pentru a consolida cooperarea și coordonarea pentru a face față împreună diferitelor provocări la adresa securității regionale.

De asemenea, cei doi miniștri de externe au făcut și un schimb de opinii cu privire la relațiile dintre China și Rusia. Consilierul de stat Wang Yi a spus că, vizita președintelui Putin în China și participarea la ceremonia de deschidere a Jocurilor Olimpice de iarnă de la Beijing, nu va fi doar prima întâlnire în persoană dintre cei doi șefi de stat din ultimii doi ani, dar și un eveniment de mare importanță în relațiile internaționale la începutul acestui an. China este dispusă să îmbunătățească comunicarea cu partea rusă pentru a asigura împreună o întâlnire de succes și fructuoasă a Jocurilor Olimpice de iarnă și o întâlnire de „Anul Nou”  dintre cei doi șefi de stat.

Ministrul de externe Lavrov a fost pe deplin de acord cu punctul de vedere al părții chineze și și-a exprimat disponibilitatea de a comunica strâns cu China și de a pregăti bine vizita și participarea președintelui Putin la Jocurile Olimpice de iarnă de la Beijing, care, cu siguranță, vor fi un succes total.

Sursă: http://new.fmprc.gov.cn/web/fyrbt_673021/jzhsl_673025/202201/t20220111_10481018.shtml , 11 ianuarie 2022.

  1. Confruntarea lui Biden cu China și Rusia este contra naturii

Pe 5 Ianuarie, platforma online Reference News informează:

The Japan Times, cel mai mare și cel mai vechi cotidian în limba engleză din Japonia, a publicat un articol intitulat „Administrația Biden într-o lume multipolară”, ai cărui autori sunt Shen Liantao, cercetător distins la Asia Global Institute, un think tank multidisciplinar, co-înființat de Universitatea din Hong Kong și Fung Global Institute și Xiao Geng, membru executiv al Comitetului Academic al Forumului Internațional de Finanțe (IFF). Potrivit articolului, „hegemonia SUA a luat sfârșit, dar se poate realiza un echilibru strategic global. Următorul pas depinde de Biden.”

Articolul integral este se regăsește mai jos.

„Administrația Biden într-o lume multipolară”

Anul acesta vom sărbători 50 de ani de la vizita președintelui american Richard Nixon în China. În 1972, acesta s-a întâlnit cu președintele Mao Zedong și cu premierul Partidului Comunist Chinez, Zhou Enlai, făcând un pas important în vederea restabilirii relațiilor dintre cele două țări, după decenii de înstrăinare și ostilitate între China și Statele Unite.

Progresul pe care l-au reușit cei doi a fost aproape irosit jumătate de secol mai târziu, iar președintele Biden este parțial vinovat pentru asta.

SUA au comis o greșeală strategică

În 1972, diferențele ideologice dintre Statele Unite și China erau foarte mari, însă ambele părți au recunoscut că o detensionare a relației ar putea aduce beneficii uriașe. Prin izolarea Uniunii Sovietice, cele două țări au grăbit încheierea Războiului Rece. Făcând China să se concentreze pe construirea unei economii pașnice, cele două țări au contribuit la prosperitatea globală în deceniile următoare.

De fapt, motivul apariției la nivel mondial a perioadei „stabile” (Marea Moderație), o perioadă care începe de la mijlocul anilor 1980 până în 2007, caracterizată prin reducerea volatilității fluctuațiilor ciclului de afaceri în țările dezvoltate comparativ cu deceniile precedente, s-a datorat în mare parte integrării Chinei în economia mondială. În această perioadă, SUA au beneficiat enorm de pe urma ascensiunii Chinei.

Însă SUA au comis și unele greșeli strategice. Încheierea Războiului Rece le-a oferit o oportunitate fără precedent de a actualiza ordinea globală într-o eră a noilor provocări și a competiției. Statele Unite nu numai că au irosit această oportunitate, ci s-au angajat și au investit 8 trilioane de dolari într-un război împotriva terorismului, gândit greșit și care a eșuat în execuție.

În același timp, SUA nu au reușit să se adapteze la schimbarea economiei globale. Milioane de americani și-au pierdut locurile de muncă din industria prelucrătoare și au dat vina pe comerț, în special pe comerțul cu China, deși tehnologia joacă un rol mult mai important. Scăderea veniturilor clasei de mijloc și creșterea inegalității nu au făcut decât să realimenteze nemulțumirea socială.

Criza financiară din 2008 a împins frustrările oamenilor la limita răbdării. Pe lângă faptul că a evidențiat eșecul total al guvernului de a controla sectorul financiar, criza a arătat că primul loc pe care îl ocupa America în ierarhia economică globală nu mai este de neclătinat. În timp ce SUA au declanșat criza și au supraviețuit recesiunii, rata de creștere economică a Chinei nu a scăzut niciodată sub 6%, iar politica masivă de stimulare economică a Chinei din 2009 a contribuit la propulsarea redresării globale prin creșterea prețurilor la mărfurile globale.

Biden cere „alegerea taberei”

Trump a venit la Casa Albă în 2016 pentru că a simțit și a știut cum să alimenteze frica și frustrările tot mai mari ale alegătorilor săi, prezentând pierderea dominației americane ca pe o amenințare existențială la adresa Statelor Unite, pentru care China era responsabilă. Cu toate acestea, în loc să facă ,,SUA o națiune măreață din nou”, Trump și-a încălcat promisiunile, a înstrăinat aliații și a eșuat în a dezvolta o strategie coerentă pentru abordarea provocărilor comune globale, ceea ce a diminuat și mai mult poziția internațională a SUA. Un exemplu este războiul comercial pe care l-a pornit împotriva Chinei, care a evoluat contrar dorințelor sale.

Dar, Trump nu este singurul care vede China ca pe o provocare majoră care trebuie ținută sub control. Deși administrația Biden a schimbat multe dintre politicile lui Trump, aceasta a menținut o poziție dură față de China, încercând chiar să construiască o coaliție a așa-numitelor „națiuni democratice” pentru a limita China.

După patru ani tumultoși ai administrației Trump, Biden ar fi avut ocazia de a reface această situație și de a dezvolta relații constructive cu China și cu Rusia, înțelegând în felul acesta cum să gestioneze o lume multipolară.

Biden nu a reușit să profite de această ocazie și a creat în schimb o atmosferă în care țările ar putea fi nevoite să aleagă de care parte a celor două tabere doresc să se situeze în competiția China-SUA. Având în vedere că reputația Statelor Unite a fost pătată la nivel global, este posibil ca Biden să observe că această „alegere a taberei” nu va duce la un rezultat tocmai favorabil pentru Statele Unite. Chiar și marile puteri din Europa și-au moderat într-o oarecare măsură tonul față de China, menținând relații economice importante cu statul chinez și exprimându-și dorința de a evita strategiile excesiv de militarizante.

Hegemonia americană a luat sfârșit

Indiferent dacă Statelor Unite le place sau nu, ordinea multipolară există deja în multe feluri. După cum arată cercetările recente ale Centrului Belfer pentru Știință și Afaceri Internaționale (Belfer Center for Science and International Affairs) al Universității Harvard, deși SUA continuă să fie lider în domeniul financiar, al cercetării și al dezvoltării, al educației și al accesului la talentele globale, China ajunge rapid SUA din urmă, în ceea ce privește capacitățile tehnologice și militare.

În plus, spre deosebire de perioada Războiului Rece, marile puteri globale, (vorbim în special de SUA și de China), la momentul actual sunt egale din punct de vedere economic. Un studiu realizat de Rand Corporation în 1988 a arătat că PIB-ul Uniunii Sovietice a ajuns la 60% din PIB-ul SUA la apogeul său din 1977. Cu toate acestea, Uniunea Sovietică a cheltuit 15 până la 17% pentru apărare, de trei ori mai mult decât Statele Unite, iar venitul pe cap de locuitor era doar jumătate din cel al SUA.

Dacă este să facem o comparație, PIB-ul combinat al Chinei și al Rusiei este echivalent cu 77% din PIB-ul SUA la cursul de schimb actual al dolarului, și cu 137% din puterea de cumpărare. În plus, SUA sunt în prezent împovărate de datorii, care au ajuns la 29,2 trilioane de dolari. Raportul datorie/PIB al SUA este acum de 122%, depășind nivelul maxim al raportului datorie/PIB de 119% din timpul celui de-al Doilea Război Mondial.

În loc de a se izola, îndepărtându-se de Rusia și de China, SUA ar putea la fel de bine să le trateze ca de la egal la egal. Este absolut necesar să se clarifice aspectele sensibile legate de zona tampon și de frontieră. SUA ar trebui să înțeleagă de ce Rusia este atât de îngrijorată de aderarea Ucrainei la NATO și de ce China nu va accepta niciodată ca Taiwanul să-și declare „independența” sau ca o țară străină să înarmeze Taiwanul. Nici SUA nu ar fi permis ca Uniunea Sovietică să amplaseze rachete în Cuba în 1962, nu-i așa?

Hegemonia SUA a luat sfârșit, dar se poate realiza un echilibru strategic global. Următorul pas depinde de Biden.

Sursa: http://m.ckxx.net/p/287612.html , 5 ianuarie 2021.

  1. Kurt Campbell, coordonator al afacerilor Indo-Pacifice al Consiliului de Securitate Națională a SUA discută despre relațiile sino-americane, accentuând „concurența”, dar și menționând nevoia de cooperare într-un singur domeniu

Conform paginii „Defense One”, Kurt Campbell, coordonatorul Afacerilor Indo-Pacifice al Consiliului de Securitate Națională al SUA, a participat la un eveniment online organizat de Carnegie Endowment for International Peace pe data de 6 ianuarie, în cadrul căruia a vorbit despre relațiile sino-americane. Acesta susține că viitoarele relații dintre China și SUA vor fi „covârșitor dominate de concurență”, dar menționează și „cooperarea”, argumentând că cele două țări trebuie să coopereze într-un singur domeniu, și anume, lupta comună pentru combaterea schimbărilor climatice.

Relația noastră bilaterală și politica globală are elemente care necesită un anumit nivel de angajament constructiv între SUA și China… Unul dintre cele mai concrete domenii ale diplomației este zona climatică”, a declarat acesta. Cu toate acestea, potrivit surselor, Campbell a pus accentul pe „factorul China” în așa-numita problemă a schimbărilor climatice : „Cred că toată lumea recunoaște că cel mai important factor în următorii 10 ani este acela de a integra China mai mult în cadrul global legat de climă.

Pe data de 10 noiembrie a anului trecut, China și Statele Unite au lansat în cadrul Conferinței Națiunilor Unite „Declarația comună de la Glasgow privind consolidarea măsurilor climatice în anii 2020”, eveniment care a atras atenția publicului.

Cu toate acestea, în continuarea discursului său, oficialul american în afacerile indo-pacifice nu a ratat să menționeze așa-numita problemă a „drepturilor omului” din Xinjiang și să sublinieze „sprijinul” al așa-zișilor aliați. Campbell a susținut că prioritatea numărul unu a administrației Biden (și cea mai mare diferență față de administrația Trump) este că SUA au sprijinul aliaților în politica sa în China. Acesta a menționat, de asemenea, necesitatea de a consolida parteneriatul cu aliații europeni din regiunea Indo-Pacifică, inclusiv Australia, Regatul Unit și Statele Unite, care a fost înființat în septembrie anul trecut ca un „cerc restrâns”, exclusiv, al Parteneriatului Trilateral de Securitate (AUKUS).

Trebuie să lucrăm cu aliați și parteneri, să ne angajăm la o scară mai mare, așadar cel mai important element al politicii noastre din China…este în jurul Chinei, să lucrăm cu aliați și parteneri… pentru a ne asigura că lucrăm pentru un scop comun. Și că muncim din greu”, a declarat Campbell.

Încă de la preluarea mandatului, administrația Biden a subliniat în continuu așa-numita „concurență” în relațiile sale cu China. În ceea ce privește relațiile dintre China și SUA, consilierul de stat și ministrul de externe, Wang Yi a clarificat poziția și propunerea Chinei într-un interviu acordat presei pe 30 decembrie 2021. Wang Yi a declarat că, ,,În comparație cu ultimii ani, în 2021 au existat, într-adevăr, unele schimbări în relațiile dintre China și SUA. În fața hotărârii Chinei de a-și apăra drepturile și de a se opune hegemoniei, Statele Unite își dau seama nu numai că este imposibil să forțeze China să facă concesii prin exercitarea unei presiuni extreme, dar și că eventual își vor face rău singure. Am văzut că liderii SUA și unii înalți oficiali au declarat succesiv că SUA nu caută un nou Război Rece, sau să schimbe sistemul Chinei, sau să consolideze alianțele împotriva Chinei, cum nici nu sprijină „independența Taiwanului” și nici nu au nicio intenție să se confrunte cu China. Dar, în același timp, am văzut că într-o serie de probleme legate de suveranitatea, securitatea și interesele de dezvoltare ale Chinei, Statele Unite încă provoacă noi incidente și continuă să aducă prejudicii și daune relației dintre cele două țări. Aceasta este o inconsecvență clasică a cuvintelor și faptelor care ridică întrebări serioase cu privire la credibilitatea Statelor Unite.

Wang Yi a mai adăugat că Statele Unite se denumesc adesea „societate de credit”. În China Antică era o vorbă, „Dacă o țară nu poate câștiga încrederea oamenilor, se va prăbuși. Cu atât mai mult statele între ele. Dacă SUA doresc să-și mențină o minimă reputație în lume, atunci acestea ar trebui să ia măsuri concrete pentru a-și îndeplini angajamentele și să facă ceea ce tot susțin pentru a câștiga cu adevărat încrederea poporului chinez și a comunității internaționale. În ceea ce privește politica Chinei față de Statele Unite, atitudinea Chinei a fost întotdeauna clară și consecventă. Președintele Xi Jinping a prezentat în mod solemn cele trei principii ale respectului reciproc, ale coexistenței pașnice și ale cooperării de tip câștig-câștig. Acestea trei reunesc experiența și învățăturile schimburilor reciproce dintre China și Statele Unite de mai bine de-o jumătate de secol și reprezintă singura modalitate prin care relațiile dintre China și SUA pot restabili o dezvoltare sănătoasă și stabilă.

Sursă: https://world.huanqiu.com/article/46Ii2mUtV8w , 7 ianuarie 2022.

Traducere: Paula Toma (coordonator proiect „China la zi”), Diana-Maria Ghinea, Yu Zhan.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.